Dzsigme Lingpa: Tudomás Mester (Jese Lama)
Az Őseredeti Buddha fokozatos ösvényének útmutatója
A Teljes Tökéletesség Legbensőbb Szívlényegiségéből
A nyingmapa iskola legismertebb útmutató kézikönyve (tib. khrid yig) a dzogcsen gyakorlásához.
A MŰ TARTALOMJEGYZÉKE
Bevezető
I. rész: Útmutatás az éles felfogású gyakorlóknak
1. Az előkészítő gyakorlatok
1.1. Útmutató a három kája felfedezéséhez: a négy elem jógája
1.2. Útmutató a Jelenlét felfedezéséhez: a szamszára és a nirvána különválasztása (rusen)
1.2.1. A külső rusen gyakorlatok
1.2.2. A belső rusen gyakorlat
1.3. Útmutató a tudat felfedezéséhez: a test, beszéd és tudat tisztítógyakorlatai
1.3.1. A test megtisztítása
1.3.2. A beszéd megtisztítása
1.3.3. A tudat megtisztása
2. A fő dzogcsen gyakorlatok
2.1. A trekcsö gyakorlása
2.1.1. Szembesítés a tudat természetével
2.1.1.1. A szembesítés általános módja
2.1.1.2. A szembesítés különleges módja
2.1.2. Szemlélődés a tudat természetén
2.1.2.1. A kétségek eloszlatása és az akadályok elhárítása
2.1.2.2. A négyfajta „békénhagyás”
2.2. A thögal gyakorlása
2.2.1. A thögal általános alapelveinek bemutatása
2.2.1.1. A thögal trekcsövel szembeni felsőbbrendűsége
2.2.1.2. A thögal sarkalatos jellegzetességei
2.2.2. A három kapu kulcspontjainak bemutatása
2.2.2.1. A test kulcspontjai
2.2.2.2. A beszéd kulcspontjai
2.2.2.3. A tudat kulcspontja
2.2.3. A fényvilágosság szemlélése a három kulcspont alkalmazásával
2.2.3.1. A felfénylés kapujának kulcspontja
2.2.3.2. A felfénylés látómezejének kulcspontja
2.2.3.3. A légzés és a Jelenlét kulcspontja
2.2.4. Közvetlen szembesülés a Jelenléttel a rigpa teremtőerejének felhatalmazásával
2.2.4.1. Beavatás a tudomás magától megjelenő szupermandalájába
2.2.4.2. Felhatalmazás a természetes állapotban lévő rigpa teremtőerejével
2.2.5. A gyakorlás mederbe terelése
2.2.5.1. A négy ülésszak kidolgozott jógája
2.2.5.2. A kidolgozatlan gyakorlat
2.2.6. A jelek: négy látomás kibontakozása
2.2.6.1. A közvetlen tapasztalás látomása
2.2.6.2. A látomásos élmények gyarapodása
2.2.6.3. A Jelenlét kiteljesedésének látomása
2.2.6.4. A tapasztalás felemésztődésének látomása
2.2.7. Kiegészítő jellegű útmutatások
2.2.7.1. Alapot vetni a három mozdulatlansággal
2.2.7.2. Mértéket tartani a három vesztegléssel
2.2.7.3. Beverni a szöget a három szerzeménnyel
2.2.7.4. Lemérni a szabadság fokát a négyféle meggyőződésen
II. rész: Útmutatás az átlagos képességű gyakorlóknak
1. Az élet természetes bardójának bemutatása
2. Felszabadulás a haldoklás bardójában
3. Felszabadulás a tapasztalás bardójában
4. Felszabadulás a létesülés bardójában
III. rész: Útmutatás a szerény képességű gyakorlóknak – a nirmánajáka buddhaföldek
Epilógus
Bibliográfia:
- rDzogs pa chen po klong chen snying thig gi gdod ma’i mgon po’i lam gyi rim pa’i khrid yig Ye shes bla ma zhes bya ba (Jigme Lingpa összegyűjtött műveiből)
- Vidyadhara Jigmed Lingpa: Yeshe Lama (fordította Lama Chönam és Sangye Khandro of the Light of Berotsana Translation Group), Snow Lion Publications 2008.
- The Yeshe Lama – Jigme Lingpa’s Dzogchen Atiyoga Manual. A Radical Dzogchen Translation by Keith Dowman, Dzogchen Now! Books 2014.
A MŰ BEVEZETŐJE
Kinek természete az égbolthoz hasonló, elgondolhatatlan tapasztalás,
A létesülésen és megbékélésen túli, minden állapot feletti állapot;
Ki a közeg és a tudomás kettéoszthatatlan egységének dicső jelképe vagy,
Ősi Védelmező, hercegnőddel együtt trónolj elmém lótusztava felett!
Hogy e változatlan lényeget a rárakódott szennyeződésektől megtisztítsák,
A három buddhatestű tanítók sokféle dharma esőjében fürösztik a lényeket,
De az összes közül legcsodálatosabb a Teljes Tökéletesség kocsijának tanítása,
Mely fokozatosan vagy hirtelen szabadítja fel őket alkatuk és felfogásuk szerint.
A világon évmilliók alatt összegyűjtött érdemek felajánlásának életfája,
Melynek dicsősége folytán az e világon megjelenő, egykori lócawák és panditák
A Havas Hegyek közé hozták és magasba emelték a legyőzhetetlen tanítás zászlaját;
Beszéd Ura, Tanítás Tartóoszlopa, lábujjad körme fejem csúcsán ékeskedjen!
A tantrikus tanítások óceánjának roppant mélységét és terjedelmességét
A mindentudáson kívül másféle, korlátolt felfogással nem lehet megérteni,
De Longcsenpa, a Makulátlan Fénysugár, jól megvilágította azok jelentését;
Ezt foglalom itt össze, hogy szerencsés tanítványaim kérleléseinek eleget tegyek.
Szamantabhadra, a teljesen tökéletes buddha, anélkül, hogy tudatilag elhagyná a tapasztalás közegét, átadja a tanítást az öt eredmény-buddhának, akik nem különböznek tőle. Kinyilatkoztatja a mélységes és terjedelmes, eszményi tant: a titkos mantra, avagy vadzsrajána tanítását, amelyek a tantrák, szóbeli átadások és titkos utasítások hármasságával természetes módon szabadítják fel a fogékony érzőlények tudatát. Mindezen tanítások csúcsa a felépítés és beteljesítés szakaszaitól független Teljes Tökéletesség (dzogcsen) „tételrendszere”, amely szavakra és feltevésekre való tekintet nélkül, közvetlenül szembesíti az embert a saját tudata természetével. Ennek két oldala van: a trekcsö azt mutatja be, hogy maga a tudat eleve buddha-természetű és ez az eredendő tisztaság a tudat természetes állapota, a tögal pedig azt, hogy mint az eredendő tudomás megnyilvánulása, minden buddha-természetű. Ez az egyetlen helyes ösvény, amit a múlt buddhái egykor bejártak, amit az összes jövőbeli buddhának gyakorolnia kell, s amin a jelen összes buddhája jár. Ez a tanítások csúcsa, mivel a nyolc alacsonyabb rangú irányzat elméleti rendszerei meg sem közelítik. Hadd mutassam be ezt a végső tanítást, amely Szamantabhadra, az Ősbuddha, tágas tudati tere, olyan világosan, mintha kiraknám a tenyeremre! Kérem a tanvédő dákiníket, hogy ezt engedjék meg nekem!
Tanítást háromféleképpen lehet adni: (1) útmutatás formájában, (2) szembesítés formájában, és (3) az átkelésre való felkészítés formájában. Ez a szöveg az első csoportba tartozó titkos útmutatás módszerét követi, mely mellékesen magába foglalja a tanítás két további formáját is.
A szöveg három része három szinten álló gyakorlóknak ad útmutatásokat:
- Az első az éles felfogású, erős indítékúaknak, akik még ebben az életükben visszaolvadnak a forrás eredeti közegébe.
- A második az átlagos képességűeknek, akik a köztes létben világosodnak meg.
- A harmadik a szerény képességűeknek, akik egy természetes varázstest mezejére ragadtatnak.