Dzsigme Lingpa: Tudomás Mester (Jese Lama) 

Az Őseredeti Buddha fokozatos ösvényének útmutatója 

A Teljes Tökéletesség Legbensőbb Szívlényegiségéből

A nyingmapa iskola legismertebb útmutató kézikönyve (tib. khrid yig) a dzogcsen gyakorlásához.

A MŰ TARTALOMJEGYZÉKE

Bevezető

I. rész: Útmutatás az éles felfogású gyakorlóknak

1.         Az előkészítő gyakorlatok

1.1.      Útmutató a három kája felfedezéséhez: a négy elem jógája

1.2.      Útmutató a Jelenlét felfedezéséhez: a szamszára és a nirvána különválasztása (rusen)

1.2.1.   A külső rusen gyakorlatok

1.2.2.   A belső rusen gyakorlat

1.3.      Útmutató a tudat felfedezéséhez: a test, beszéd és tudat tisztítógyakorlatai

1.3.1.   A test megtisztítása

1.3.2.   A beszéd megtisztítása

1.3.3.   A tudat megtisztása

2.         A fő dzogcsen gyakorlatok

2.1. A trekcsö gyakorlása

2.1.1. Szembesítés a tudat természetével

2.1.1.1. A szembesítés általános módja

2.1.1.2. A szembesítés különleges módja

2.1.2. Szemlélődés a tudat természetén

            2.1.2.1. A kétségek eloszlatása és az akadályok elhárítása

            2.1.2.2. A négyfajta „békénhagyás”

2.2. A thögal gyakorlása

2.2.1. A thögal általános alapelveinek bemutatása

            2.2.1.1. A thögal trekcsövel szembeni felsőbbrendűsége

            2.2.1.2. A thögal sarkalatos jellegzetességei

2.2.2. A három kapu kulcspontjainak bemutatása

2.2.2.1. A test kulcspontjai

2.2.2.2. A beszéd kulcspontjai

2.2.2.3. A tudat kulcspontja

2.2.3. A fényvilágosság szemlélése a három kulcspont alkalmazásával

2.2.3.1. A felfénylés kapujának kulcspontja

2.2.3.2. A felfénylés látómezejének kulcspontja

2.2.3.3. A légzés és a Jelenlét kulcspontja

2.2.4. Közvetlen szembesülés a Jelenléttel a rigpa teremtőerejének felhatalmazásával

2.2.4.1. Beavatás a tudomás magától megjelenő szupermandalájába

2.2.4.2. Felhatalmazás a természetes állapotban lévő rigpa teremtőerejével

2.2.5. A gyakorlás mederbe terelése

            2.2.5.1. A négy ülésszak kidolgozott jógája

            2.2.5.2. A kidolgozatlan gyakorlat

2.2.6. A jelek: négy látomás kibontakozása

2.2.6.1. A közvetlen tapasztalás látomása

2.2.6.2. A látomásos élmények gyarapodása

2.2.6.3. A Jelenlét kiteljesedésének látomása

2.2.6.4. A tapasztalás felemésztődésének látomása

2.2.7. Kiegészítő jellegű útmutatások

2.2.7.1. Alapot vetni a három mozdulatlansággal

2.2.7.2. Mértéket tartani a három vesztegléssel

2.2.7.3. Beverni a szöget a három szerzeménnyel

2.2.7.4. Lemérni a szabadság fokát a négyféle meggyőződésen

II. rész: Útmutatás az átlagos képességű gyakorlóknak

1. Az élet természetes bardójának bemutatása

2. Felszabadulás a haldoklás bardójában

3. Felszabadulás a tapasztalás bardójában

4. Felszabadulás a létesülés bardójában

III. rész: Útmutatás a szerény képességű gyakorlóknak – a nirmánajáka buddhaföldek

Epilógus

Bibliográfia:

  1. rDzogs pa chen po klong chen snying thig gi gdod ma’i mgon po’i lam gyi rim pa’i khrid yig Ye shes bla ma zhes bya ba (Jigme Lingpa összegyűjtött műveiből)
  2. Vidyadhara Jigmed Lingpa: Yeshe Lama (fordította Lama Chönam és Sangye Khandro of the Light of Berotsana Translation Group), Snow Lion Publications 2008.
  3. The Yeshe Lama – Jigme Lingpa’s Dzogchen Atiyoga Manual. A Radical Dzogchen Translation by Keith Dowman, Dzogchen Now! Books 2014.

A MŰ BEVEZETŐJE

Kinek természete az égbolthoz hasonló, elgondolhatatlan tapasztalás,

A létesülésen és megbékélésen túli, minden állapot feletti állapot;

Ki a közeg és a tudomás kettéoszthatatlan egységének dicső jelképe vagy,

Ősi Védelmező, hercegnőddel együtt trónolj elmém lótusztava felett!

Hogy e változatlan lényeget a rárakódott szennyeződésektől megtisztítsák,

A három buddhatestű tanítók sokféle dharma esőjében fürösztik a lényeket,

De az összes közül legcsodálatosabb a Teljes Tökéletesség kocsijának tanítása,

Mely fokozatosan vagy hirtelen szabadítja fel őket alkatuk és felfogásuk szerint.

A világon évmilliók alatt összegyűjtött érdemek felajánlásának életfája,

Melynek dicsősége folytán az e világon megjelenő, egykori lócawák és panditák

A Havas Hegyek közé hozták és magasba emelték a legyőzhetetlen tanítás zászlaját;

Beszéd Ura, Tanítás Tartóoszlopa, lábujjad körme fejem csúcsán ékeskedjen!

A tantrikus tanítások óceánjának roppant mélységét és terjedelmességét

A mindentudáson kívül másféle, korlátolt felfogással nem lehet megérteni,

De Longcsenpa, a Makulátlan Fénysugár, jól megvilágította azok jelentését;

Ezt foglalom itt össze, hogy szerencsés tanítványaim kérleléseinek eleget tegyek.

Szamantabhadra, a teljesen tökéletes buddha, anélkül, hogy tudatilag elhagyná a tapasztalás közegét, átadja a tanítást az öt eredmény-buddhának, akik nem különböznek tőle. Kinyilatkoztatja a mélységes és terjedelmes, eszményi tant: a titkos mantra, avagy vadzsrajána tanítását, amelyek a tantrák, szóbeli átadások és titkos utasítások hármasságával természetes módon szabadítják fel a fogékony érzőlények tudatát. Mindezen tanítások csúcsa a felépítés és beteljesítés szakaszaitól független Teljes Tökéletesség (dzogcsen) „tételrendszere”, amely szavakra és feltevésekre való tekintet nélkül, közvetlenül szembesíti az embert a saját tudata természetével. Ennek két oldala van: a trekcsö azt mutatja be, hogy maga a tudat eleve buddha-természetű és ez az eredendő tisztaság a tudat természetes állapota, a tögal pedig azt, hogy mint az eredendő tudomás megnyilvánulása, minden buddha-természetű. Ez az egyetlen helyes ösvény, amit a múlt buddhái egykor bejártak, amit az összes jövőbeli buddhának gyakorolnia kell, s amin a jelen összes buddhája jár. Ez a tanítások csúcsa, mivel a nyolc alacsonyabb rangú irányzat elméleti rendszerei meg sem közelítik. Hadd mutassam be ezt a végső tanítást, amely Szamantabhadra, az Ősbuddha, tágas tudati tere, olyan világosan, mintha kiraknám a tenyeremre! Kérem a tanvédő dákiníket, hogy ezt engedjék meg nekem!

Tanítást háromféleképpen lehet adni: (1) útmutatás formájában, (2) szembesítés formájában, és (3) az átkelésre való felkészítés formájában. Ez a szöveg az első csoportba tartozó titkos útmutatás módszerét követi, mely mellékesen magába foglalja a tanítás két további formáját is.

A szöveg három része három szinten álló gyakorlóknak ad útmutatásokat:

  • Az első az éles felfogású, erős indítékúaknak, akik még ebben az életükben visszaolvadnak a forrás eredeti közegébe.
  • A második az átlagos képességűeknek, akik a köztes létben világosodnak meg.
  • A harmadik a szerény képességűeknek, akik egy természetes varázstest mezejére ragadtatnak.